Ruckus SpoT - Smart Positiioning Technology
System lokalizacji wykorzystujący sieci WiFi
Rosnąca popularność smartfonów i innych urządzeń mobilnych pozwala na gromadzenie i analizę bardzo precyzyjnych danych dotyczących zachowań ich użytkowników. Procent osób posiadajacych smartfon obsługujący WiFi i odwiedzających obiekty takie jak: sklepy, galerie handlowe i centra targowe wynosi 60-80% - dzięki temu możliwe jest gromadzenie bardzo dokładnych informacji dotyczących zachowań klientów.
SPoT wykorzystuje opracowaną przez firmę Ruckus Wireless technologię Smart WiFi oraz usługi dostępne w chmurze do realizacji lokalizacji użytkowników w przestrzeni. SPoT działa zarówno w czasie rzeczywistym jak i prezentując dane historyczne dotyczące położenia użytkowników. Lokalizacja opracowana przez firmę Ruckus pozwala m.in. na:
- określenie położenie terminala WiFi (smartfon, tablet, dowolne włączone urządzenie zgodne ze standardami WiFi),
- zbieranie danych cząstkowych i gromadzenie statystyk dla całej objętej uslugami SPoT przestrzeni,
- prezentacja rozkładu ruchu w czasie i wg. innych kryteriów w postaci map. Prezentacja ruchu może np. dotyczyć: przedziałów godzinowych, dziennych i tygodniowych jak i odbywać się w czasie rzeczywistym.
- filtracja danych wg. różnorodnych kryteriów, np. okresu, czasu przebywania, fragmentu obiektu - np. piętra, budynku czy wydzielonego obszaru.
Urządzenie WiFi podlegające lokalizacji nie musi być podłączone do sieci WiFi - wystarczy, że jest włączone.
Technologia
Ruckus SPoT jest obsługiwane przez wszystkie modele kontrolerów i AP Ruckusa. Nie wymaga zakupu dodatkowego sprzętu. Konieczna jest jedynie aktywacja licencji. Zarządzanie, analityka i raportowanie dostępne są jako usługi internetowe - dzięki temu uruchomie usług lokalizacji nie wymaga żadnych dodatkowych inwestycji w sprzęt i oprogramowanie.
Rys 1 - mapa obiektu z zaznaczonym rozkładem odwiedzających,
Zastosowania
- Hotele, centra konferencyjne - nawigacja wewnątrz obiektu, auto check-in dla stałych klientów, wspomaganie w programach lojalnościowych. Dla centrów konfrencyjnych kluczową informacją dla wystawców mogą być mapy przedstawiające: liczbę odwiedzających, współczynnik ponownych odwiedzin i czas przebywania odiwedzających na stoisku.
- Handel detaliczny - analiza efektywności marketingowej i merchandisingowej, analiza zachowań kupujących
- Centra handlowe - identyfikacja obszarów o największym ruchu, optymalizacja ciągów komunikacyjnych, przekazywanie informacji marketingowej np. kuponów promocyjnych) w zależności od lokalizacji klienta, wspomaganie nawigacji wewnątrz obiektu.
- Transport i Logistyka - poprawa efektywności działania poprzez optymalizację ruchu w obrębie obiektu, funkcje auto check-in, zbieranie danych o ruchu wchodzącym i wychodzącym oraz o czasie przebywania.
- Ochrona zdrowia - dokładna lokalizacja sprzętu, zasobów i personelu.
- Edukacja - lokalizacja sprzetu, wspomaganie w nawigacji na terenie kampusu.
Bezpieczeństwo danych
Wszystkie dane zbierane z sieci WiFi przekazywane są do oprogramowania analitycznego w postaci zaszyfrowanej. Podobnie szyfowane jest połączenie do konsoli prezentującej wyniki analizy. Dane identyfikujące użytkownika (adres MAC) przechowywane sa wyłącznie w postaci skrótu (hash), tak więc system zachowuje w pełni prywatność użytkowników sieci.
Rys 2 - statystyki odwiedzin w przedziale czasowym, zaznaczono nowych i powracających gości.